26 april 2018
Ga snel naar...
- Jong zijn als bedrijf wordt doel op zich
- Millennials niet bang voor verandering
- Generatie Y niet bang voor hiërarchie
- Wat is het verschil met generatie X?
- Uiteindelijk bepaalt de tijd...
Jong zijn als bedrijf wordt doel op zich
Het NRC zoomde begin 2017 al in op een aantal jonge startups. Niet alleen waren deze bedrijven jong, ook wilden deze bedrijven koste wat het kost jong blijven. Zo gaf adviesbureau Jonge honden (it’s in the name) de werknemer na twee jaar drie opties: verbonden blijven als zzp'er, leidinggeven aan een jong team of vertrekken. Blijven werken zoals de afgelopen twee jaar met alleen iets meer kennis en ervaring (en leeftijd!) was geen optie. Jong zijn als bedrijf lijkt daarmee een doel op zich te worden. Iets wat zo’n grote rol speelt dat het bedrijf niet meer dezelfde is als de gemiddelde leeftijd groeit. Identiteit en leeftijd zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Is dat een gezond gegeven? Ton Wilthagens, hoogleraar Arbeidsmarkt in Tilburg begrijpt de trend maar is van mening dat een mix van leeftijden het beste is voor een onderneming. “Jongeren hebben recente kennis en kunnen omgaan met apps en sociale media. Maar er is meer nodig om een bedrijf gezond te houden. Een mix van jongeren en ouderen is het beste.” Zo kaart hij aan dat je ook mensen nodig hebt met verstand van beleidsplannen en businessmodellen. Werknemers die door een flinke bak ervaring weten wat niet werkt en wat wel. “Met alleen onbezonnen, enthousiaste mensen kom je er niet.” aldus Withagens.Millennials brengen verandering
Mix of niet, millennials zijn gewild. Waarom precies? Michel Verspui is Managing Director bij het YSE een organisatie die jonge talenten scout en begeleidt. Hij weet dus als geen ander wat de vrager beweegt, omdat hij werkt met het antwoord op de vraag: jonge talenten. Volgens Verspui is het de veerkracht en dynamiek die jonge talenten aantrekkelijk maken. “Door jonge talenten binnen te halen kan een bedrijf sneller veranderen en vernieuwen.” Bedrijven kunnen het zich in deze tijd niet veroorloven rustig de tijd te nemen voor bepaalde veranderingen. De concurrentie ligt op de loer en de tijd haalt je steeds vaker in. “Als organisatie moet je dan een manier vinden om vernieuwingen sneller door te voeren, en dan helpt het als je jong bloed inzet als instrument van verandering.” aldus Verspui. Laarman, werkzaam bij de Jonge Honden zet om deze reden ook uitsluitend jonge adviseurs in die bedrijven uit een bepaalde blokkade moeten halen. Laarman: “Wij kunnen mensen sturen die met een open mind miscommunicatie kunnen oplossen en vastgelopen projecten met de juiste vragen kunnen openbreken.” Waar ervaren adviseurs worden geremd en geweerd door vooroordelen, stappen jonge adviseurs (lees: niet meer dan 3 jaar afgestudeerd) erin met een frisse blik en besparen zij tijd doordat zij binnen no time zijn ingewerkt.Generatie Y is niet bang voor hiërarchie
De millennial, geboren tussen 1980 en 2000. Opgegroeid met internet en alles wat daarbij hoort. Geen ervaringsdeskundigen door een dijk van een cv maar door het opgroeien in een bepaalde tijd. Deze ervaring is uit het leven gegrepen en daarmee zeer waardevol. Het gaat namelijk niet over een truckje, een weetje of het eigen maken door vallen en opstaan. Het gaat over een bepaalde manier van kijken, denken en handelen. A way of observe. Hier kan geen cursus of studie aan tippen en dat maakt de generatie Y zo kostbaar. Deze generatie is door de continue digitale connectie met de wereld gewend om te denken in netwerken. Zo zal een millennial minder gevoelig zijn voor hiërarchie en zich door dergelijke structuren niet laten weerhouden om iets voor elkaar te krijgen. Zet dit tegenover een bedrijf met een hele grote hiërarchische structuur en je je wordt nu al moe van de traagheid van besluitvorming. Een goed idee onder aan de ladder zal zelden de top / beslisser bereiken. Weg goed idee, weg vernieuwing. [caption id="attachment_2759" align="alignnone" width="600"]