6 april 2018
Ga snel naar …
- Welke taken heeft een Gastvrouw?
- Voordelen van de functie
- Welke rollen heeft een Gastvrouw?
- Waar werkt een Gastvrouw?
- Met wie werkt een Gastvrouw samen?
- Welke eigenschappen heb je nodig?
Welke taken heeft een Gastvrouw?
Als Gastvrouw heb je verschillende werkzaamheden. De meest voorkomende zijn:- Gasten verwelkomen en begeleiden: je bent verantwoordelijk voor de beleving van de gasten en je informeert ze ook over zaken als uitleg pand en voorzieningen.
- Etiquette: je weet op tijd een nieuw drankje aan te bieden en weet hoe bestek op tafel ligt.
- Het organiseren van evenementen: bijvoorbeeld als een bedrijf het restaurant afhuurt voor een bedrijfsfeest.
Voordelen van de functie
- Netwerken: jij bent het aanspreekpunt voor gasten en daardoor heb je veel contact met ze. Hierdoor kun je een groter netwerk opbouwen, vooral als het gaat om terugkerende gasten.
- Communicatieve vaardigheden: als Gastvrouw ben je continu bezig met het uitvoeren van communicatieve vaardigheden. Deze vaardigheden gebruik je waarschijnlijk heel je leven dus het is goed als je dit soort vaardigheden blijft ontwikkelen.
- Veelzijdig: de ene avond is het druk met gasten, de andere avond wordt er een evenement gehouden op jouw locatie. Je verveelt je in ieder geval niet!
Welke rollen heeft een Gastvrouw?
- Aanspreekpunt: gasten komen met vragen naar jou toe.
- Adviseur: je adviseert gasten bijvoorbeeld voor wijn bij bepaalde gerechten.
- Raadgever: door in gesprek te gaan met gast, weet je wat hun wensen en behoeften zijn.
Waar werkt een Gastvrouw?
Een Gastvrouw werkt veelal in luxe restaurants, maar kan ook aan het werk zijn op verschillende evenementen. Neem bijvoorbeeld een tentoonstelling, hier is ook vaak een behoefte aan een Gastvrouw. Deze persoon wordt op dat moment Host/Hostess genoemd.Met wie werkt een Gastvrouw samen?
Het ligt eraan waar je terechtkomt, maar als je als Gastvrouw werkt in een luxe restaurant werk je veelal samen met andere Gastvrouwen, Medewerkers Bediening en Chef-koks.Welke eigenschappen heb je nodig?
- Klantgerichtheid: jij lost problemen van gasten op, zorgt ervoor dat ze een nieuw drankje krijgen bij een leeg glas en ga zo maar door. Alles wat je doet, is in het voordeel van de klant.
- Vriendelijkheid & enthousiasme: een goede Gastvrouw bezit deze twee eigenschappen.
- Representatief: als Gastvrouw ben jij het visitekaartje van het bedrijf. Dus alles wat jij doet, zorgt voor een mening over het bedrijf!